مقاله

مکمل پروتئین وی چیست ؟ فواید، نحوه مصرف و مضرات

پروتئین وی چیست؟

برای آشنایی بیشتر با بدن باید منابع غذایی سالم را شناخت تنها در این صورت است که می توان با نیاز بدن آشنا شد. یکی از نیاز های بدن پروتئین های مختلف هستند که در سنین مختلف و شرایط متفاوت روی بدن تاثیر گذار هستند در ادامه بررسی می کنیم پروتئین وی چیست؟

اینکه پروتئین وی (Whey) چیست و چه عملکردی روی بدن دارد ملزم به آشنایی با ساختار آن است. این پروتئین در ساختار شیر در قالب کازئین وجود دارد و عملکرد آن به صورت کاهش وزن است. این نوع از پروتئین منابع ای غنی و سالم برای بدن دارد که در تمام طول رشد بدن برای سلامتی به آن نیاز است. حال که با عملکرد آن روی بدن آشنا شدیم می توان با تاثیر آن روی بدن شد. در انتها بیشتر به این پروتئین مورد علاقه بدنساز‌ها خواهیم پرداخت.

در این بخش به اهمیت موضوع پروتئین وی چیست پرداخته می‌شود. این پروتئین در باور عموم تنها برای کاهش وزن و مصرف بعد از ورزش است. اما این گونه نیست این نوع از پروتئین برای افرادی که در رژیم غذایی خود قصد کاهش وزن دارند نیز مناسب است. اما به این صورت که بدن واحد های طبیعی پروتئینی را دریافت می کند و به علت کلسترول کمتر منجر به کاهش وزن میشود.

نوع پودر پروتئین وی چیست؟

این نوع بیشتر مورد استفاده ورزشکاران است و عموما این روند را سرعت می بخشد و وابسته به نوع فعالیت بدنی انواع مختلفی دارد که فرد می تواند استفاده کند. در بیشتر مواقع از آن برای زمانی استفاده میشود که فعالیت بدنی کمی سنگین تر بوده و زمان لازم برای پروتئین های طبیعی موجود نیست و همچنین می توان به همراه پروتئین های طبیعی موجود در مواد طبیعی به همراه آن استفاده کرد تا تاثیر بهتری روی بدن گذاشته شود. در صورتی که فعالیت بدنی بالا باشد مصرف هر دو نوع آن هم نوع طبیعی موجود در مواد غذایی و هم نوع پودر پروتئین وی در کنار هم بهتر است.

مزایا پروتئین وی چیست؟

ویژگی های آن تنها به کاهش وزن ختم نمیشود. این پروتئین کاملا برای بدن بی خطر بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی را کاهش میدهد. با کاهش سطح فشار خون در بدن این اتفاق می افتد که در نتیجه به سلامت و ایمنی بدن می افزاید. هدف آن افزایش سطح ایمنی بدن در است. اما اگر بخواهیم دقیق تر و به دید ورزشی به این نوع پروتئین نگاهی داشته باشیم، مزایای آن به صورت زیر است.

افزایش قدرت و اندازه عضلات

طبق تحقیقات اگر پروتئین وی طی تمرینات سنگین مصرف شود، مسبب افزایش قدرت و حجم عضلات می‌شود.

کمک به ثبات وزن در بیماران خاص

شاید برای شما جالب باشد، پروتئین وی خاصیت این را دارد تا مانع افزایش وزن برای بیماران مبتلا به ایدز شود.

جلوگیری از ایجاد اگزما در کودکان و جوانان

پروتئین وی در مقایسه با پروتئین شیر گاو، می‌تواند برای جلوگیری از بوجود آمدن اگزما در کودکان و جوانان موثر واقع شود، با این حال توصیه می‌شود تا قبل از دادن پروتئین وی به کودکان حتما با دکتر مربوطه مشورت کنید.

کمک به کاهش وزن

مکمل پروتئین وی می‌توانید حتی نسبت به پروتئین سویا بیشتر به کاهش وزن کمک کند؛ در نتیجه در رژیم‌های کاهش وزن قابل استفاده است. گاها پروتئین‌های وی ایزوله که در فرآیند تولید آن تغییراتی رخ می‌دهد، کارایی به مراتب بهتری را خواهند داشت.

پروتئین وی از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می‌کند

پروتئین وی می‌تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند. محققان مشاهده کردند، هنگامی که در محیط آزمایشگاهی پروتئین وی را به سلول‌های پروستات انسان وارد کردند، سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون به طور چشمگیری افزایش یافت. این در حالیست که آنتی اکسیدان‌هایی نظیر گلوتاتیون به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کننده سرطان کمک می‌کنند.

ایجاد رادیکال‌های آزاد با شروع بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان همراه است.

با مصرف وی عضله سازی کنید

پروتئین‌ وی یکی از بهترین نوع پروتئین‌هایی است که می توانی برای ساخت عضلات از آن استفاده کرد چرا که شامل آمینواسیدهای ضروری و شاخه‌ای است.

با مصرف پروتئین وی قبل یا بعد از تمرین شما می‌توانید مقدار آمینواسیدهای موجود در بدن خود را برای روند رشد عضله‌ها افزایش دهید.

خوردن حدود ۶ گرم اسیدآمینه ضروری همراه با ۳۵ گرم کربوهیدرات بلافاصله بعد از ورزش، سنتز پروتئین عضلانی را تا ۲۰۰ درصد بالاتر از سطح استراحت بهینه می‌کند. البته اینکه نیاز داشته باشید در رژیم غذایی خود از پروتئین وی و یا فرم ایزوله آن استفاده کنید، بستگی به فعالیت‌های روزانه شما دارد.

 

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی چیست؟

تامین پروتئین و کربوهیدرات بدن

یکی از مزایای پروتئین وی وجود لاکتوز است که یک نوع قند کربوهیدراتی است.

با مخلوط کردن پروتئین وی ایزوله با مواد غذایی مانند آبمیوه نیاز کربوهیدرات و پروتئین قبل و یا حین تمرین شما برطرف می‌شود.

منابع: ویکی پدیا – پروفیت